Elevii clasei a 12-a din Moldova au susținut marți proba scrisă la limba străină (engleză sau franceză). Peste 30 de mii de absolvenți s-au prezentat la examen mai mult sau mai puțin pregătiți și și-au demonstrat ”propriile” lor aptitudini în materie de limbi străine.
Urmărind un reportaj cu privire la examenul desfășurat, realizat de echipa ProTV Chișinău, m-am convins încă odată că trăim într-o societate fără viitor. De ce spun asta? Tinerii învățăcei nu sunt capabili de a formula o propoziție de bază în limba pe care o studiază de 9 - 11 ani. Este foarte trist să știi că tânăra generație nu este pregătită să facă față provocărilor procesului de globalizare. Să ajungi absolvent de liceu, fără cunoștinte de bază de limbă engleză sau franceză, este o tragedie pentru societatea moldovenească. Ce viitor va avea această țară dacă din urmă vin oameni nepregătiți, care n-au niciun interes față de carte, de cultură, pentru care tot ce contează sunt banii trimiși de părinții care muncesc din greu peste hotare pentru a le asigura un viitor decent? Cum va ieși Moldova din complicatul labirint în care se află? Atâta timp cât tânăra generație nu va avea dragoste pentru cultură și educație, nu ne putem aștepta la un viitor mai bun, la un viitor european. Societatea va rămâne la nivelul limbii „moldovenești”, cu oameni inculți, nerespectuoși, lipsiți de bunul simț și mereu corupți, pentru că într-un fel, așa au fost educați de pe băncile școlii.
Moldova n-are nevoie de alegeri „democratice” de două ori pe an pentru a demonstra că trăim într-un stat de drept, pentru ca nu sunt o democrație în adevăratul sens al cuvântului, ci are nevoie de un sistem de educație pus bine la punct, în care să nu existe corupție, ci concurență, în care tinerii să fie motivați să învețe pentru a obține ceva în viață, să învețe să lupte demn pentru un viitor mai bun, un viitor frumos, trăit în onestitate și civilizație. Avem nevoie încă de multe schimbări de mentalitate, de investiții mari în educație, pentru a cultiva o societate care să merite un viitor european.
Ce face un tânăr student din Moldova? Merge la facultate pe apucate, cheltuie banii părinților pe băutură și petreceri, iar în sesiune dau bani pentru a promova, sau în „cel mai bun caz”, copiază. A copiat... dar cu ce s-a ales? Cu o notă bună și cu o diplomă care nu demonstrează nimic și n-are prea mare valoare. Slabe sunt șansele să-și găsească un loc de muncă pe măsura așteptărilor, pentru că tinerii absolvenți sunt de fapt, lipsiți de orice competențe și aptitudini. Nu sunt capabili de a face nimic, nu pot ține o conversație de bază în limba engleză, iar în diplomă acesta are nota nouă.
Nu doar tinerii sunt de învinuit pentru gradul de cultură pe care-l au, ci și sistemul de învățământ. Într-o instituție în care nu trebuie decât să înveți pe de rost niște definiții pe care mai apoi să i le reproduci întocmai profesorului, nu ai cum să-ți formezi o gândire critică care de fapt reprezintă adevărata știință. Doar înțelegând cum se aplică lucrurile, cum acestea funcționează, poți să înțelegi problemele cu care te confrunți și să iai decizii corecte, analizându-le pe măsura cunoștințelor.
În cadrul unui discurs făcut public astăzi, președintele american Barack Obama a vorbit despre importanța educației în viața unui om, menționând că trebuie să învățăm să gândim critic pentru a putea face față provocărilor vieții, să învățăm să ne auto-disciplinăm și să muncim mult pentru a deveni oameni educați.
Vrem în Uniunea Europeană. Dar cu ce mergem noi în UE? Cu limba „moldovenească”? Prin ce le demonstrăm europenilor că merităm și noi un viitor mai bun? Ce putem să-i învățăm – pentru că noi avem multe de învățat de la ei?!
3 comments:
Din păcate, Valeriu, spre viitorul „moldovenesc” mergem :( Amintește-ți câți din generația noastră și-au cumpărat diploma de Bacalaureat - mulți! Iar numărul acestei „categorii” de persoane crește în fiece an - cu câți mai mulți bani trimit părinții de peste hotare, cu atât și cluburile sunt mai pline de „studenței” de nota 10 (drept că e cumpărat, dar în dimplomă nu scrie suma).
Avem nevoie de cultură, dar și de o mentalitate nouă la care sigur nu ajungem curând cu așa având după note. Tristă e realitatea! Iată de unde mai câștigă și azi comuniștii!
E prea adevarat si prea trist sa experimentam astfel de. Privitor la BAC, saracii, la unele materii acesta se face peste puterilor lor. De ce nu fac asa cum a avut initiativa Spiru Haret: sa scoata examenele, dar elevilor sa li se dea un test ca sa se observe cum au evoluat din punctul de vedere al judecatii.
Privitor la UE, toti entuziasmati, dar nu se uita in jur cate lucruri nu sunt in regula.
I truly agree with you. Our people want to have everything while doing nothing. They want to cheat and pay for anything that requires a little work or effort. I'm ashamed of our educational system and pity those who buy grades and diplomas.
Post a Comment