Thursday, May 14, 2009

O experienţă care contează pentru mine



Una dintre cele mai importante experienţe trăite pînă acum a fost cea din Statele Unite. Programul de schimb FLEX mi-a oferit posibilitatea de a învăţa despre cultura americană experimentînd desinestatator. Pe parcursul anului de studiu 2008-2009 mă aflu în statul Maine, acolo unde experienţa mea de zi cu zi se desfăşoară. În toată această perioada am cunoscut doar oameni noi şi am învăţat multe de la ei.

Încerc în fiecare zi să fac ceva nou, ceva eficient ce-mi va ramîne în memorie pentru totdeauna. Chiar din primele zile de cînd am venit aici, am început să-mi construiesc experienţa. Fiind pasionat de jurnalism, am luat legatura cu redacţia ziarului local, în care am publicat un articol de promovare. Redactorul ziarului m-a remarcat şi în acest fel mi-a oferit posibilitatea de a avea propriu-mi spaţiu în ziar. De atunci, odata la doua săptamăni public un articol în ziarul local. O altă realizare pe care o consider importantă este încadrarea în multiplele activităţi extraşcoalare pe care nu le-aş fi putut găsi în liceul din Moldova. Pentru prima data am văzut munţi şi am schiat; pentru prima dată am jucat baseball, bowling, tenis, ping pong şi multe alte sporturi. Pentru a cunoaste mai bine istoria, cultura dar şi sistemul economic sau de guvernămînt al Statelor Unite, mi-am luat ca subiecte şcoalare Economics şi Government. Cu ajutorul profesorilor mei foarte amabili şi dornici de a mă ajuta, am învăţat şi învăţ şi în continuare multe lucruri importante despre ţara în care mă aflu. Posibilitatea de a întîlni elevi de schimb din alte ţări ale lumii ca Japonia, China, Thailanda, Coreea de Sud, Brazilia, Venezuela, Germania, Suedia, Danemarca, Mexico, Armenia, Marea Britanie, dar şi multe altele, m-a ajutat foarte mult în a înţelege diferenţele culturale dintre ţări. Am învăţat că este posibil să comunicăm, să lucrăm împreună şi să ne distrăm chiar dacă suntem diferiţi. Am învăţat cum este să fii un ambasador şi cum este să-ţi reprezinţi ţara. M-am simţit mîndru de ceea ce am făcut şi niciodată nu mi-a fost ruşine să spun cu demnitate că sunt din Moldova. Atîta timp cît i-am învăţat pe alţii despre cultura mea, am învăţat şi eu la rîndul meu; dar cel mai important este că mi-am construit o personalitate, am devenit un lider şi sunt capabil să-mi promovez ţara.

Recent am fost la New York City, marea metropolă americană care m-a impresionat nespus. Acolo am văzut o mare diversitate, oamenii fiind foarte diferiţi unii de alţii, vorbind limbi diferite, fiind de naţionalităţi străine. Am descoperit că imi place să mă aflu printre oameni străini, total diferiţi de mine, pentru că în felul acesta pot învăţa în permanenţă multe lucruri de la ei. Pot susţine cu fermitate că multe dintre stereotipurile mele despre Statele Unite au dispărut acum pentru că am putut să observ şi să experimentez pe propria-mi piele aspecte din viaţa americană. Totodată, participînd la workshop-ul despre Educaţia Civică din Statele Unite, am avut şansa să învăţ cît mai multe despre sistemul de guvernămînt american, vizitînd instituţii importante în capitala SUA - Washington, D.C.

Programul FLEX, susţinut de American Councils este o poartă deschisă spre lumea largă, spre a învăţa şi a înţelege diferenţele, spre a promova pacea şi înţelegerea între popoare, spre a demonstra că Moldova este o ţară cu oameni inteligenţi, cu o istorie şi cultură demnă de respect, apreciere şi cunoaştere.

Sursă foto: dailysplice.com

1 comment:

Dinu Turcan said...

Bravo, foarte bun articolul! Bine scris si bine structurat! Vad ca ai avut o super experienta in USA, sper sa fie la fel de importanta si pt mine:)!