Wednesday, April 15, 2009

Cum a reflectat presa straina evenimentele post-electorale de la Chisinau


De la inceputul lunii aprilie nu am mai revenit pe blog cu niciun articol. Asta se datoreaza faptului ca doar am urmarit evenimentele ce s-au petrecut recent la Chisinau, imediat dupa alegeri. Am tot citit pe internet stirile (cu mare greu am accesat unele site-uri), dar totusi, am obtinut informatii obiective si updatate in timp real. Am urmarit reactiile mai multor persoane publice asupra celor intimplate si nu mi-a fost greu sa vad care spunea adevarul si care mintea. Odata cu intreruperea unor site-uri de informatie moldovenesti si cu gonirea tuturor jurnalistilor internationali, presa a tot inceput sa speculeze diverse zvonuri, informatia nefiind verificata. Am observat ca intr-un final, am ajuns si noi in vizorul presei straine, in special al celei americane. Posturi de stiri ca CNN, FoxNews, MSNBC si altele, au informat publicul american despre evenimentele din Moldova. Totodata, nici presa scrisa nu a fost indiferenta. In editia din 8 aprilie a prestigiosului cotidian american The New York Times a aparut pe prima pagina un articol despre protestele violente ce au avut loc la Chisinau in ziua precedenta. Poza pe care au ales-o a fost una speciala, afisandu-se niste tineri care scoteau pe o fereastra a parlamentului o canapea. In urmatoarele zile, pe site-ul cotidianului au continuat sa apara si alte articole despre evenimentele de la Chisinau. Ceea ce m-a surprins in mod special a fost faptul ca articolul a fost scris de un corespondent de la Moskova, desi articolul fiind unul obiectiv. Nici Washington Post sau Los Angeles Times nu au ignorat evenimentul.

Cei de la Reuters au reusit sa-si aduca si reporteri in Moldova, chiar daca unii dintre ei au fost intorsi la vama. Iata ca Reuters a reusit sa faca update-uri zilnic pe perioada protestelor. Cei de la AP (Associated Press) au reusit sa scrie doar 4 articole pe toata durata evenimentelor. Insa, in mare parte din presa internationala, au preferat sa copie articolele scrise de acestia si sa le publice pe site-ul lor.

Din presa internationala, pot sustine ca Romania s-a manifestat cel mai bine pe toata durata protestelor, chiar daca jurnalistii romani au avut de suferit multe de pe urma manifestatiilor. Admit si faptul ca uneori s-a decurs la exagerari sau la inventari de fapte.

Mi-a placut decizia luat de postul de televiziune ProTV Chisinau de a-si gazdui informatia pe site-ul redactiei de la Bucuresti. Astfel, jurnalistii ProTV-ului de la Chisinau au reusit sa faca fata presiunilor autoritatilor comuniste. Nici cei de la Unimedia nu s-au lasat intimidati. Mi-a placut decizia de a posta informatia pe un site similar, insa cu o alta extensie (.info). Aici insa, informatia a fost prezentata in mare parte in limba engleza, ceea ce a ajutat presa straina sa se informeze obiectiv si rapid asupra evenimentelor.

Sa speram ca presa din Moldova isi va (re)capata libertatea cit mai curand posibil, iar populatia tarii va fi informata obiectiv.

Sursa foto: Northernsun.com

No comments: