Saturday, January 17, 2009

Un model de jurnalism de calitate

Am urmarit recent un eveniment LIVE ce a avut loc in New York. Este vorba despre accidentul aviatic produs joi pe riul Hudson. Nu voi comenta accidentul, dar voi vorbi despre modalitatea transmiterii informatiei in Statele Unite.

Am deschis internetul sa mai citesc stirile din lume. Imediat am vazut un titlu pe toate site-urile de stiri despre accidentul aviatic de pe Hudson. Atunci am hotarat sa deschid televizorul si ce sa vezi: aproape toate posturile de televiziune aveau transmisii live de la locul accidentului relatind despre cele intimplate. In mai putin de un minut am inteles ce s-a intimplat pentru ca informatia oferita a fost foarte accesibila pentru public. In fiecare 3 minute ofereau o retrospeciva a celor intimplate. Zeci de reporteri se aflau la locul accidentului, iar pe fiecare post de tv si website puteai vedea updates permanent. Fiecare sursa incearca sa ofere cit mai multa informatie posibila si sa ofere primii in exclusivitate cit mai multe detalii. Modul de lucru al televiziunilor mi-a placut enorm de mult in acel moment. Ordinea informatiilor ce veneau era una adecvata. Calitatea acestora era la fel de buna. Multe posturi de tv precum CNN, FOXNEWS, NBC ofereau posibilitatea telespectatorilor sa le trimita imagini, informatii despre eveniment.

Acest mod de lucru nu este valabil si pentru Moldova, unde libertatea presei este strict restransa. Pina si agentiile de presa romanesti, traducand stirile de pe site-urile americane, au facut muuuulte greseli de exprimare. De exemplu Mediafax, sau Adevarul. Am intrat pe aceste site-uri sa vad intr-adevar cit de corecte sunt informatiile pe care ni le ofera presa despre evenimentele internationale. Unele surse au mentionat ca in avion se aflau 146 de pasageri (ceea ce este adevarat), altele au spus ca se aflau 150, unii mentionatu de 155 sau 158. Apoi cum sa te mai informezi corect? Sunt multe institutii media pe piata, mai ales in Romania, dar nu toate pun baza pe corectitudinea informatiilor si veridicitatea acestora.

Sursa imagine: flickr.com

No comments: